|
«آینه در کربلاست» اثر دکتر محمدرضا سنگری تنها با گذشت یک سال از انتشار به چاپ هفتم رسیده است؛ این اثر روایتی کامل از واقعه عاشوراست.آینه در کربلاست از دقیقترین و جزئی پردازانهترین تاریخ نوشته های عاشورا است که نویسنده در آن با استفاده از منابع دست اول و مورد وثوق علمای تاریخ شیعه، تحلیل جامعی از حادثه کربلا ارائه میدهد.
-
-
عشق به سیدالشهدا
ستمگران و حكام جور و پیروان باطل، وقتى با یك فكر و ایمان و گرایش معنوى نتوانند مبارزه و مقابله كنند، به مظاهر و نمودها و سمبل هاى آن تفكر و باور حمله مى كنند....
ادامه مطلب ...
-
ارتباط امام مهدى(ع) با امام حسین(ع)
از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیشرفته و كره خاك هیچگاه از مصاف این دو جریان خالى نبوده است. پیروان هر یك از حق مداران گذشته، همواره بسترسازان حقگرایان آینده...
ادامه مطلب ...
-
سرّ عدد چهل
اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست
...
ادامه مطلب ...
آیا امتناع امام حسین(ع) از بیعت، مشروع بود؟ 1. نفس امتناع از بیعت در صورتی که توأم با معارضه عملی با حکومت نباشد، خصوصاً اگر بر اساس عقیده به عدم صلاحیت نامزد خلافت باشد، جایز است. بلی، بر طبق مذهب شیعه که امام بنص پیغمبر از جانب خدا نصب میشود و یک منصب الهی است، هرگونه امتناعی که حاکی از عدم تسلیم فرمان خدا باشد جایز نیست.
2. امتناع از بیعت برای کسی که خود از اهل حل و عقد و مراجع امور مسلمانان باشد جایز است و عدم بیعت او موجب عدم انعقاد اجماع است و بدون بیعت او، خلافت بنابر مذهب اهل سنت هم، غیر شرعی و تحمیل بر مسلمین و سلب آزادی است و سرباز زدن از اوامر او تخلف شرعی شمرده نمیشود.
3. بیعتی که بر پایه تطمیع و تهویل و تهدید و ارعاب باشد: لغو، و هرکس با آن بیعت انتخاب شود، نمایندة جامعه نیست و معارضه با حکومتی که در این شرایط تعیین شده، جایز است. پس بنابراین، اگر عمال حکومتی، برای فردی مخاطره ایجاد کنند و بخواهند او را بیجهت فقط به جرم اینکه چرا در بیعت شرکت نکرده و به کسی که نامزد آنها بود رأی نداده، دستگیر و به قتل برسانند، آن فرد حق دارد برای حفظ جان خود بر حکومت خروج نماید و از مردم بخواهد تا او را یاری نمایند.
بنابراین، امام و سایر شخصیتهای اسلامی، حق داشتند از بیعت یزید امتناع نمایند و خود را از آلوده شدن به شرکت در مظالم او حفظ کنند و کسی هم حق نداشت آنها را مجبور و ملزم به بیعت سازد و دلیل بر آنکه آنها این حق را داشتند، یکی امتناع خود آنها است و دیگر آنکه احدی از مسلمانان آنها را از جهت ترک این بیعت ملامت و نکوهش نکرد، بلکه همگی اصل جواز خودداری از بیعت و بلکه حرمت بیعت با یزید را قبول داشتند.
پی نوشت : پرتوی از عظمت امام حسین(ع) آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی
اسلام , زائر , امام حسین علیه السلام , امامت , اهل بیت , عاشورا , امامان معصوم , اربعین , کرامات , زیارتنامه , گناه , خدا , گریه , فصاحت , محبت , بهشت , امام حسین(ع) , زیارت , حکایت , امام حسین علیهالسلام , حضرت زینب(س) , امام , انسان , ولادت , قیام , آیه , امام حسین (ع) , عقیله بنی هاشم , عبادت , شهادت , شفاعت , زیارت عاشورا , حضرت عباس(ع) , اهل سنت , مدینه , ثارالله , وهابیت , امام سجاد(ع) , توسل , شب اول قبر , خیمه , ثواب , تربت , حضرت زینب (س) , اشک , شام , رسول خدا (ص) , امام علی(ع) , زهیر بن قین , کربلا ,
- کل بازدید :
- بازدید امروز :
- بازدید دیروز :
- بازدید ماه قبل :
- آخرین بازدید :
- آخرین بازدید :
- آخرین بروز رسانی :
|
|