تبلیغات
شُبیر علیه السلام - وظایف زنان عاشورایی
 
درباره وبلاگ


تا آفتاب از حرکات تو می وزد از سمت سیب ، عطر صفات تو می وزد . دل می دهیم ، پنجره را باز می کنیم باران گرفته ، یا کلمات تو می وزد ؟ دل می شویم ، محض تپیدن به پای تو در خاک کوچه ای که حیات تو می وزد اینکه چقدر بوی شهادت ، چقدر صبح اینکه چقدر از نفحات تو می وزد ! امشب بهار می دمد از خون روشنت فردا بهشت از برکات تو می وزد . من ایستاده ام به تماشای زیستن جایی که موج موج فرات تو می وزد و با هر اذان به یاد همان ظهر چاک چاک گیسوی خون چکان صلات تو می وزد . کشتی شکستگان تو را بیم موج نیست ،آنجا که بادبان نجات تو می وزد

مدیر وبلاگ : عبرات
وظایف زنان عاشورایی


وظیفه شوهرداری

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.

و از نشانه‌های او اینکه از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد آری در این [نعمت] برای مردمی که می‌اندیشند قطعاً نشانه‌هایی است.

زن باید محیط خانواده را به گونه‌ای سامان دهد که عامل آرامش شوهر خود باشد.

سوره مبارکه روم- آیه 21

فرمان بری متواضعانه از شوهر

 فَالصَّـَـلِحَـَت قَـَنِتَـَت.

 زنان صالح، متواضعند.1

این تعبیر، نقطه مقابل تعبیر: «والتی تخافون نشوزهن» یعنی نشوز در همین آیه شریفه است. اطاعت مستمر و متواضعانه، وظیفه‌ای است که قرآن کریم، به صراحت از زن خواسته است. روشن است این فرمان‌بری به معنای محرومیت استقلال زن، در اراده فردی خود نیست، بلکه فرمان‌بری در قلمرو حقوقی است که خداوند برای مردان، در نظر گرفته که مهم‌ترین شاخصه آن، فرمان‌بری در مسئله زناشویی است.2

1- سوره مبارکه نساء- آیه 34
2- تفسیر المیزان، علامه طباطبایی؛ ج 4، ص 344


حفظ خود و اسرار و حقوق شوهر

حَـَفِظَـَت لِّلْغَیْب به ما حَفِظَ اللَّه ...

زنان صالح در غیاب همسر خود اسرار و حقوق او را، یعنی حقوقی که خداوند برای همسران آن‌ها قرار داده، حفظ می‌کنند.
 
روشن است که مهم‌ترین شاخصة این حفظ خود در غیاب شوهر، حفظ در قلمرو مسائل ناموسی است.

زن باید در غیاب شوهر، به طور کامل خود را حفظ کند، هم چنان که رازها و مسائل خصوصی شوهرش را نیز باید نگه‌دار باشد.  

سوره مبارکه نساء- آیه 34

رعایت پوشش واجب اسلامی

یَـََّأَیُّهَا النَّبِی قُل لا زْوَ َجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِین یُدْنِین عَلَیْهِن مِن جَلَـَبِیبِهِن ذَ َلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْن فَلاَ یُؤْذَیْن.

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو، جلباب ها روسری‌ های بلند خود را بر خویش فروافکنند. این کار، برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است.در این پوشش واجب، تنها چهره و دو دست، استثنا شده است.

سوره مبارکه احزاب- آیه 59

نگه داری چشم های خود از نگاه های هوس آلود و حرام

وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَت یَغْضُضْن مِن أَبْصَـَرِهِن‌َّ

به زنان با ایمان بگو، چشم‌های خود را از نگاه‌های هوس آلود فرو گیرند.1

غَض در لغت به معنای کاهش دادن است و غَض بصر، یعنی کاهش دادن نگاه. به دیگر سخن، یعنی خیره نشدن و تماشا نکردن و به اصطلاح، نظر استقلالی نیفکندن.2

1- سوره مبارکه نور- آیه 31

2- مسأله حجاب، شهید مطهری، ص 138 و 139


طریقه سخن گفتن با نامحرمان

در قرآن کریم، درباره شیوه سخن گفتن زنان با نامحرمان چنین آمده است:

فَلاَ تَخْضَعْن بِالْقَوْل فَیَطْمَع الَّذِی فِی قَلْبِه‌ِی مَرَض.

به گونه‌ ای هوس‌ انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند.

منظور سخن گفتن زنان همراه با خضوع است که در آیه شریفه از آن نهی شده است؛ یعنی نازک و لطیف کردن صدا با مردان، به گونه‌ ای که آن‌ها درباره زن، گمان بد کنند و تحریک شوند.

سوره مبارکه احزاب، آیه 32

عدم اختلاط با مردان

قرآن کریم، به صراحت به زنان پیامبر می‌فرماید:

«وَ قَرْن فِی بُیُوتِکُن‌َّ»1

در خانه‌های خود بمانید.

اگر هم گفته شود این دستور به لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی خاص بوده است،2 ولی آیات دیگری نیز بر این مسئله، به تصریح یا به کنایه دلالت دارند:

«وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُن مَتَـَعًا فَس؟ ‹َلُوهُن مِن وَرَآءِ حِجَاب ذَ َلِکُم أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُم وَ قُلُوبِهِن‌َّ»3

هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را از آنان همسران پیامبر می‌خواهید، از پشت پرده بخواهید. این کار برای پاکی دل‌های شما و آنان بهتر است.

روشن است که مخاطب این سفارش، فقط همسران پیامبر نبوده، بلکه همه زنان را در بر می‌گیرد.

1- سوره احزاب- آیه 33

2- مسأله حجاب- تفسیر المیزان، مرحوم علامه طباطبایی، ج 16، ص 80
3- سوره احزاب- آیه 53
امکانات جانبی