مقاتل
معرفی کتاب

«آینه در کربلاست» اثر دکتر محمدرضا سنگری تنها با گذشت یک سال از انتشار به چاپ هفتم رسیده است؛ این اثر روایتی کامل از واقعه عاشوراست.آینه در کربلاست از دقیقترین و جزئی پردازانه‌ترین تاریخ نوشته های عاشورا است که نویسنده در آن با استفاده از منابع دست اول و مورد وثوق علمای تاریخ شیعه، تحلیل جامعی از حادثه کربلا ارائه می‌دهد.

نظرسنجی
به نظر شما عوامل قیام امام حسین(ع) کدام موارد زیر است؟








جشنواره
  • حسین(علیه السلام) گوهر جاودانه ادیان

    رود خونی كه از شهیدان كربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت كه جرعه نوشان عزت و آزادگی را ازهر مذهب و مسلك و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب كرد....

    ادامه مطلب ...
  • عشق به سیدالشهدا

    ستمگران و حكام ‏جور و پیروان باطل، وقتى با یك فكر و ایمان و گرایش معنوى ‏نتوانند مبارزه و مقابله كنند، به مظاهر و نمودها و سمبل هاى آن تفكر و باور حمله مى‏ كنند....

    ادامه مطلب ...
  • ارتباط امام مهدى(ع) با امام حسین(ع)

    از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش‏رفته و كره خاك هیچ‏گاه از مصاف این دو جریان خالى نبوده است. پیروان هر یك از حق‏ مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏گرایان آینده...

    ادامه مطلب ...
  • سرّ عدد چهل

    اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست ...

    ادامه مطلب ...
یکشنبه 5 آبان 1398 :: نویسنده : عبرات
زیارت یعنی تمایل یافتن، از سه رکن «زائر»، «مزور» و «گرایش قلبی» تشکیل می شود که اگر هر یک از این سه رکن نباشد، زیارت مفهوم نخواهد داشت. اهمیت زیارت از آن جاست که عامل ارتباط و وابستگی انسان به اهل بیت و منشأ خیرات و برکات و نزول فیض و اجر و ثواب است. در روایات بر فضیلت زیارت پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) تأکید شده و اهداف و آثار فراوانی برای آن شمرده شده است. همچنین در فرهنگ اسلامی برای اعمال عبادی ازجمله زیارت، آداب و دستورهای ویژه ای وجود دارد که در زیارت نامه های معصومان ذکر شده است. این مقاله پس از بیان مفهوم زیارت، اهمیت آن و برکات و فضیلت زیارت پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم، اهداف زیارت و آداب آن را شرح داده و در پایان، به زائران مکان های اسلامی چند تذکر داده است.

زیارت در لغت به معنای تمایل پیدا کردن است و واژه « تزاور» که در سورۀ کهف به آن اشاره شده، به همین معناست؛

(و تری الشمس اذا طلعت تزاور عن کهفهم ذات الیمین) ١

١). کهف، آیۀ ١٧.

خورشید را می دید که به هنگام طلوع، به طرف راست [غار] آنها متمایل شود.

زیارت در اصطلاح دینی نیز به همین معنا آمده که انسان زائر به طرف مزور، تمایل پیدا می کند؛ اما تمایلی که با انس روحی و تعظیم و تکریم قلبی همراه خواهد بود.


ارکان زیارت

زیارت از سه رکن زیر تشکیل می شود:

١.١. زائر، یعنی شخصی که میل و گرایش به فردی دارد.

٢.٢. مزور، یعنی شخصی که میل و گرایش به سوی اوست و انسان به محضر او شرفیاب می شود.

٣.٣. گرایش قلبی که با انس گرفتن با مزور و تکریم او، همراه است و اگر هر یک از این سه رکن نباشد، زیارت، مفهومی نخواهد داشت.

اهمیت زیارت

زیارت، عامل ارتباط و وابستگی انسان به اهل بیت (علیهم السلام) است و منشا خیرات و برکات و نزول فیض و اجر و ثواب است.

شخصی به امام صادق (ع) گفت:

«جعلت فداک اتیتک و لم ازر قبر امیر المومنین علیه اسلام قال (ع): لبئس ما صنعت لو لا انک من شیعتنا ما نظرت الیک، الا تزور من یزوره الله تعالی مع الملائکه و یزوره الانبیاء (علیهم السلام) و یزوره المومنین، قلت: جعلت فداک ما عملت ذلک، قال (ع) فاعلم ان امیر المومنین عند الله افضل من الائمه کلهم و له ثواب اعمالهم و علی قدر اعمالهم فضلوا»؛ ١

شخصی به امام صادق (ع) گفت: به فدای شما گردم! به حضور رسیدم؛ در حالی که توفیق زیارت امیر المومنین (ع) را نداشتم. حضرت در پاسخ فرمود بسیار کار ناپسندی انجام دادی. اگر نبود که تو از پیروان و شیعیان مایی، هرگز به تو نگاه نمی کردم. چرا نگاه نکردی به شخصیتی که خداوند با فرشتگان آسمان و همۀ انبیا و مومنان او را زیارت می کنند؟ آن شخص گفت: این مطلب را نمی دانستم. حضرت فرمود: بدان که امیرالمومنین (ع) نزد خداوند، از همه ائمه برتر و افضل است و برای اوست پاداش تمامی اعمال و برتری هر کسی به میزان اعمال و عملکرد آنهاست.

فضیلت زیارت پیامبر اکرم (ص)

١. پیامبر اکرم (ص) فرمود:

«من اتانی زائر اکنت شفیعه یوم القیامه»؛ ٢

هرکس مرا زیارت کند، در قیامت شفیع او خواهم بود.

١. همچنین فرموده: «کسی که به حج برود و مرا در مدینه زیارت نکند، به من ستم کرده است». ٣

٢. همچنین فرمود:

«من زارنی فی حیاتی او بعد موتی کان فی جواری یوم القیامه»؛ ۴

کسی که مرا در حال حیات و یا بعد از مرگ زیارت کند، در قیامت در کنار من خواهد بود.

١. آن حضرت در سخن دیگری فرمود: «هرکس قبر مرا بعد از مرگ زیارت کند، گویا در زمان حیات، به سوی من هجرت کرده است و اگر نمی توانید به زیارت بیایید، به من سلام کنید که سلام شما به من خواهد رسید». ۵

٢. زید شحام گوید از امام صادق (ع) در بارۀ پاداش زیارت پیامبر اکرم (ص) پرسیدم و آن حضرت فرمود: «مثل آن است که انسان، خداوند را در عرش زیارت کند؛

«کمن زار الله فی عرشه». ۶

١). شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۶، ص.٢.

٢). مجلسی، بحار الانوار، ج ١٠٠، ص ١٨٢.

٣). همان، ج.۴٧، ص ١٣٩.

۴). همان، ج). ٩٧، ص ١۴٣.

۵). همان.

۶). همان، ص ١۴۴.

فضیلت زیارت امامان معصوم (علیهم السلام) در بقیع

از امام معصوم (علیهم السلام) پرسیدند: ثواب زیارت شما امامان چگونه است؟ حضرت فرمود: مانند این که پیامبر اکرم (ص) را زیارت کرده باشید؛

«لما سئل ما لمن زار احدا منکم قال کمن زار رسول الله». ١

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکسی امام حسن (ع) را در بقیع زیارت کند، روز قیامت بر صراط عبور می کند؛ در حالی که هیچ لغزشی نخواهد داشت. ٢

امام صادق (ع) فرمود:

«اذا بعدت باحدکم الشقه و نعت به الدار فلیصعد اعلی منزله فلیصل رکعتین و لیوم بالسلام الی قبور نا فان ذلک یصل الینا»؛ ٣

هرگاه راه شما دور بود، به مرتفع ترین نقطۀ منزل بروید و دو رکعت نماز بخوانید و به قبر ما سلام کنید که به ما خواهد رسید.

اهداف و آثار زیارت

زیارت پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام) آثار و برکات فراوانی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

١.١. قدردانی از زحمات آن بزرگواران که انسان با حضور خود می گوید که زحمات شما را به خاطر دارم و شما را فراموش نمی کنم.

٢.٢. شکوفا شدن کمالات؛

ارزش انسان، به شکوفا شدن کمالات اوست و یکی از خصلت ها و کمالات انسانی، روح مظلوم یابی است و انسان با حضور خود بر مزار آن عزیزان، این روحیه را در خود زنده می کند و به جامعه اعلام می کند که باید از ستم گران انتقام گرفت.

٣.١. هشدار به ستم گران؛

ستم گران تاریخ با ریختن خون اولیای خدا، می خواهند آن بزرگواران را به دست فراموشی بسپارند؛ اما حضور پرشور مردم بر مزار آنان، مقابله و مبارزه با آن ظالمان و یک نوع عکس العمل در مقابل ظلم است؛ تا گمان نشود با شهید کردن امامان یا مسموم ساختن آنها، می توان افکار و اهداف آنان را نیز محو کرد.

١.

١). کلینی، کافی، ج ۴، ص ۴٧٩.

٢). بحار الانوار، ج). ٩٧، ص). ١۴١.

٣). صدوق، من لا یحصره الفقیه، ج). ٢، ص ۵٩٩.

۴. شناسایی همفکران،

زیارت شهید و زیارت اولیای خدا، بهترین مرکز شناخت همفکران است. شور و حماسه و اشک و ناله هایی که افراد از اطراف جهان در کنار قبور اولیای خدا دارند، می تواند عامل شناسایی افراد متعهد باشد.

۵.١. اعلان محبت؛

اگر کسی از راه دور به انسان اظهار علاقه کند؛ یک نوع محبت و تقرب پیدا می کند؛ ولی هرچه نزدیک تر شود و علاقه خود را اعلام کند، محبت، شدیدتر می شود.

۶.١. تقرب به سوی خداوند؛

در زیارت امیر المومنین (ع) می گوییم:

«اللهم عبدک و زائرک متقرب الیک بزیاره قبر اخی رسولک و علی کل ماتی حق لمن اتاه و زاره و انت خیر ماتی و اکرم مزور». ١

٧.١. ارزیابی؛

در زیارت همین که شخص در برابر انسان های کامل قرار گرفت تا خود را با آن بزرگواران که میزان انسانیت هستند، مقایسه کند، متوجه فاصله ها می شود.

فرشتگان بر آنان نازل می شوند و وسوسه ها بر ما فرود می آیند. آنان، معدن رحمت و جود و کرم بودند و ما معدن بخل. آنان خزانه دار علم و معرفت و اخلاق بودند و ما مجسمۀ جهل و نادانی و غرور. آنان چراغ هدایت، دعوت کنندگان به سوی خدا، رهبران مردم و راستگویان جامعه بودند و کلام آنان نور، فرمانشان

١). من لا یحضر الفقیه، ج ٢، ص). ۵٨٨.

عامل رشد و کمال، سفارششان به تقوا، عملشان خیر، سجیه و خصلت آنها لطف و کرم و متاسفانه اغلب ما انسان ها از این نوع مکارم اخلاقی، بهره ای نبرده ایم و امیدواریم خداوند به فضل و کرمش، با ما رفتار کند.

آداب زیارت

در فرهنگ اسلام، اعمال عبادی آداب و دستورات ویژه ای دارند. زیارت مشاهد مشرفه نیز که یکی از عبادات است، دارای آداب زیر است:

١.١. با طهارت بودن (وضو - غسل).

٢.٢. با وقار و طمانینه به زیارت رفتن.

٣.٣. قدم را کوتاه برداشتن.

۴.۴. به هنگام ورود صد تکبیر گفتن.

۵.۵. سلام کردن.

عبدالله بن موسی نخعی می گوید به امام هادی (ع) عرض کردم:

«علمنی یابن رسول الله قولا اقوله بلیغا کاملا اذا زرت واحدا منکم.

فقال اذا صرت الباب و اشهد الشهادتین و انت علی غسل فاذا دخلت و رایت القبر فقف و قل الله اکبر الله اکبر ثلاثین مره ثم امش قلیلا و علیک السکینه و الوقار و قارب بین خطاک ثم قف و کبر الله ثلاثین مره ثم ادن من القبر و کبر الله اربعین مره ثم قل السلام علیکم یا اهل بیت النبوه»؛ ١

سخنی را به من تعلیم دهید که هنگامی که می گویم، رسا و کامل باشد و بدانم چگونه شما را زیارت کنم.

حضرت فرمود: هرگاه به آستانۀ حرم رسیدی، در حالی که با غسل بودی، شهادتین را بگو و وقتی داخل حرم شدی و قبر را مشاهده کردی، همان جا بایست و سی مرتبه تکبیر بگو؛ سپس کمی حرکت کن؛ در حالی که با آرامش و وقار باشی و قدم ها را کوتاه بردار؛ پس بایست و سی بار تکبیر بگو؛ سپس نزدیک قبر بشو و چهل بار تکبیر بگو و بعد بگو سلام بر شما ای خانوادۀ نبوت!

١.

١). عاملی، وسائل الشیعه، ج. ١٠، ص ٣٠۴ و ٣٠٣.

۶. پوشیدن لباس پاکیزه.

٧.٢. خود را معطر ساختن.

امام صادق (ع) به صفوان فرمود

«اذا اردت ذلک فاغتسل و البس ثوبیک طاهرین غسیلین او جدیدین و نل شیئا من الطیب».

٨.١. خوشرفتاری با همسفران.

٩.٢. کم سخن گفتن.

١٠.٣. زیاد به یاد خداوند بودن.

١١.۴. زیاد صلوات فرستان.

١٢.۵. با خضوع و خشوع بودن.

امام صادق (ع) به محمد بن مسلم فرمود:

«.. . یلزمک حسن الصحابه لمن صحبک و یلزمک قله الکلام الا بخیر و یلزمک کثره ذکر الله.. . و یلزمک الخشوع و کثره الصلاه علی محمد و آل محمد.. . »؛ ١

بر تو لازم است که مصاحبت نیکو با همسفران داشته باشی و کم سخن بگویی؛ مگر سخن خیر و نیز بر تو لازم است زیاد یاد خدا کنی و نیز خشوع و نماز زیاد و صلوات زیاد بر تو لازم است.

١٣.١. اذن دخول؛

« اللهم انی وقفت علی باب بیت من بیوت نبیک و آل نبیک (ع) و قد منعت الناس الدخول الی بیوته الا باذن نبیک فقلت (یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یوذن لکم)». ٢

خدایا! به درستی که من در مقابل دری از درهای خان I پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) او ایستادم و تو ورود به بیت پیامبر (ص) را بدون اجازه او منع کردی، چنان که در قرآن فرمودی: « ای اهل ایمان! وارد منزل پیامبر نشوید؛ مگر آن که به شما اذن داده شود.»

١۴.١. بوسیدن عتبه؛

این عمل (درحال حاضر) درباره قبر مطهر پیامبر اکرم (ص) باید ترک شود؛ چون این عمل باعث می شود آنها به ما شیعیان توهین کنند.

١.

١). وسائل الشیعه، ج ١٠، ص ۴١٣.

٢). احزاب، آیه ۵٣.

١۵. پای راست را مقدم داشتن؛

امام صادق (ع) به صفوان فرمود:

«ثم قبل العتبه و قدم رجلک الیمنی قبل الیسری».

١۶.١. نزدیک شدن به ضریح و بوسیدن آن؛

عن ابی جعفر (ع):

«کان علی بن الحسین (ع) یقف علی قبر النبی.. . و یلتزق بالقبر و یسند ظهره الی القبر و یستقبل القبله فیقول اللهم الیک الجات ظهری و الی قبر نبیک محمد (ص) اسندت ظهری». ١

علامه مجلسی در بحار الانوار، آداب دیگری را نیز به نقل از کتاب دروس شهید نقل کرده که عبارتند از: ٢

١.١. با رقت قلب وارد شدن؛

«الوقوف علی بابه و الدعاء و الاستیذان بالماثور فان زاد خشوعا و رقه دخل».

٢.١. رو به امام معصوم (ع) ایستادن؛

«استقبال وجه المزور و استدبار القبله حال الزیاره».

٣.١. درخواست شفاعت از امام (ع)؛

«ویدعوا سائلا من الله بحقه و حق صاحب القبر ان یجعله من اهل شفاعته».

۴.١. خواندن زیارت های ماثور، مانند زیارت جامعه و زیارت امین الله و اگر زائر نمی تواند زیارت بخواند، به امام معصوم علیه السام سلام کند؛

«الزیاره بالماثور و یکفی السلام».

۵.١. دو رکعت نماز زیارت خواندن؛

«صلاه رکعتین للزیاره عند الفراغ».

۶.١. تلاوت آیات قرآن و اهدا به روح امام معصوم (ع)؛

«تلاوه شیء من القرآن عند الضریح و اهداوه الی المزور».

٧.١. توبه کردن.

٨.٢. طلب آمرزش برای گناهان؛

«احضار القلب فی جمیع احواله مهما استطاع و التوبه من الذنب و الاستغفار»

٩.١. زیارت به نیابت والدین، دوستان و همۀ مومنان؛

١). وسائل الشیعه، ج ١۴، ص ٣۴٢.

٢). بحار الانوار، ج ٩٧، ص. ١٣۴.

«ویستحب لمن حضر مزارا ان یزور عن والدیه و احباءه و عن جمیع المومنین فیقول السلام علیک یا مولی من فلان بن فلان اتیتک زائراً عنه فاشفع له عند ربک».

١٠.١. دعا کردن برای همۀ مردم؛

«ولیعمم الدعاء فانه اقرب للاجابه».

١١.١. درخواست توفیق زیارت مجدد؛

«لا تجعل آخر العهد منی لزیارتکم».

تذکر: بر هر زائر مسلمانی لازم است که هنگام زیارت، از اعمال و رفتاری که موجب وهن و هتک حرمت پیامبر اکرم (ص) یا امام معصوم (علیهم السلام) می شود، پرهیز کند؛ مانند سخن گفتن دربارۀ امور مادی و دنیوی و خرید فروش یا صحبت کردن با تلفن، سیگار کشیدن، کفش را به همراه داشتن، از مواد غذایی استفاده کردن، شوخی کردن، دعا یا زیارت را با صدای بلند خواندن، مشاجره کردن و....
تذکرات

١.١. هنگام مسافرت، با دادن صدقه و دو رکعت نماز و دعا خواندن، سلامتی خود را از خداوند بخواهید.

٢.٢. در مسافرت با همسفران، خوش رفتار باشید و به آنها کمک کنید و از بذل و بخشش به آنها دریغ نورزید.

٣.٣. هنگام زیارت امام معصوم (ع)، آداب زیارت را حتی المقدور رعایت کنید.

۴.۴. با خواندن زیارت جامعه، از خداوند بخواهید قسمتی از کمالات معصومین (علیهم السلام) را به شما عطا کند.

نویسنده : سید مهدی طباطبائی
منبع : مجله فرهنگ زیارت مهر ماه سال 1392 شماره 18




نوع مطلب : مناسبتها
برچسب ها : زیارت، زائر، پیامبر اکرم (ص)، امامان معصوم، مکان های اسلامی،


هوای دل



تا آفتاب از حرکات تو می وزد از سمت سیب ، عطر صفات تو می وزد . دل می دهیم ، پنجره را باز می کنیم باران گرفته ، یا کلمات تو می وزد ؟ دل می شویم ، محض تپیدن به پای تو در خاک کوچه ای که حیات تو می وزد اینکه چقدر بوی شهادت ، چقدر صبح اینکه چقدر از نفحات تو می وزد ! امشب بهار می دمد از خون روشنت فردا بهشت از برکات تو می وزد . من ایستاده ام به تماشای زیستن جایی که موج موج فرات تو می وزد و با هر اذان به یاد همان ظهر چاک چاک گیسوی خون چکان صلات تو می وزد . کشتی شکستگان تو را بیم موج نیست ،آنجا که بادبان نجات تو می وزد
امکانات


آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات